Internship - Integrated transit system with Electric RIDE-sharing and Mobility Pickup Stations in smart grid (H/F)
Niveau de diplôme exigé : Bachelor's degree or equivalent
Fonction : Internship Engineering
Mission confiée
Recently, the integration between machine learning and operations research has been a novel trend to tackle
problems with stochasticity. For example, Baty et al. [2024] tackle the dynamic vehicle routing problem
(VRP) with real-time customer requests. The task involved a rapid delivery service using capacitated vehicles
to serve customer requests originating from a depot. Each request had to be served within a specified time
window. Requests arrived dynamically, and vehicles were dispatched in waves to serve them. At each wave’s
decision time t, the system state Xt consists of the set of requests that have not yet been served. The
decision Yt involves selecting the subset of requests to be served by the vehicles dispatched at time t, as well
as the corresponding routing plan. The objective is to find a policy h that minimizes the expected total
routing cost. The authors proposed hybrid machine learning pipelines to tackle the problem, which includes
two layers: a graph neuro network (GNN) to predict the “prize” of serving each request in the graph and
a combinatorial optimization layer to solve a price-collection capacitated vehicle routing problem at each
decision epoch t to produce the routing solution with the predicted prizes. Another important stream is
to integrate Large Language models (LLMs) into optimization, where the optimization task is described
in natural language. In each optimization step, the LLM generates new solutions from the prompt that
contains previously generated solutions with their values, then the new solutions are evaluated and added
to the prompt for the next optimization step. This idea has been demonstrated efficient in solving traveling
salesman problems (TSP) (Yang et al. [2023]).
Principales activités
The objective of the internship is to implement combinatorial optimization augmented machine learning
(COAML) method and LLM to solve dynamic electric autonomous dial-a-ride problem (E-ADARP). The
static version of the E-ADARP with determined requests has been fully analyzed in Bongiovanni et al. [2019],
Su et al. [2023, 2024]. The first step is to leverage the existing resource of Baty et al. [2024], Yang et al.
[2023] to solve the dynamic DARP - a simplified version of dynamic E-ADARP by deactivating charging
options. It would be a good example to start, as the dynamic DARP is extended from VRP and TSP. The
obtained results will be benchmarked with literature.
Compétences
Technical skills and level required : C++, python, optimization
Languages :english, french
Avantages
- Subsidized meals
- Partial reimbursement of public transport costs
- Leave: 7 weeks of annual leave
- Possibility of teleworking and flexible organization of working hours
- Professional equipment available (videoconferencing, loan of computer equipment, etc.)
- Social, cultural and sports events and activities
- Access to vocational training
- Social security coverage
Rémunération
Current internship bonus: €4.35/hour
Informations générales
- Thème/Domaine :
Optimization, machine learning and statistical methods
Scientific computing (BAP E) - Ville : Villeneuve d'Ascq
- Centre Inria : Centre Inria de l'Université de Lille
- Date de prise de fonction souhaitée : 2025-09-01
- Durée de contrat : 6 months
- Date limite pour postuler : 2025-08-02
Attention: Les candidatures doivent être déposées en ligne sur le site Inria. Le traitement des candidatures adressées par d'autres canaux n'est pas garanti.
Consignes pour postuler
Sécurité défense :
Ce poste est susceptible d’être affecté dans une zone à régime restrictif (ZRR), telle que définie dans le décret n°2011-1425 relatif à la protection du potentiel scientifique et technique de la nation (PPST). L’autorisation d’accès à une zone est délivrée par le chef d’établissement, après avis ministériel favorable, tel que défini dans l’arrêté du 03 juillet 2012, relatif à la PPST. Un avis ministériel défavorable pour un poste affecté dans une ZRR aurait pour conséquence l’annulation du recrutement.
Politique de recrutement :
Dans le cadre de sa politique diversité, tous les postes Inria sont accessibles aux personnes en situation de handicap.
Contacts
- Équipe Inria : INOCS
-
Recruteur :
Brotcorne Luce / Luce.Brotcorne@inria.fr
A propos d'Inria
Inria est l’institut national de recherche dédié aux sciences et technologies du numérique. Il emploie 2600 personnes. Ses 215 équipes-projets agiles, en général communes avec des partenaires académiques, impliquent plus de 3900 scientifiques pour relever les défis du numérique, souvent à l’interface d’autres disciplines. L’institut fait appel à de nombreux talents dans plus d’une quarantaine de métiers différents. 900 personnels d’appui à la recherche et à l’innovation contribuent à faire émerger et grandir des projets scientifiques ou entrepreneuriaux qui impactent le monde. Inria travaille avec de nombreuses entreprises et a accompagné la création de plus de 200 start-up. L'institut s'efforce ainsi de répondre aux enjeux de la transformation numérique de la science, de la société et de l'économie.